- 2018-01-02
Nowe regulacje - MiFID II i PRIIP
Uprzejmie informujemy, że z dniem 1 stycznia 2018 roku wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1286/2014 w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP) oraz z dniem 3 stycznia 2018 roku wchodzą w życie przepisy wydane na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID II). Regulacje MIFID II i PRIIP wprowadzają jednakowe zasady funkcjonowania rynków finansowych we wszystkich krajach Unii Europejskiej oraz są wyznacznikiem jednolitych standardów w zakresie ochrony Klientów.
Od 3 stycznia 2018 roku w Alior Banku zaczynają obowiązywać nowe zasady prezentowania oferty produktów inwestycyjnych, rejestracji komunikacji z Klientami, w tym obowiązek rejestrowania komunikacji telefonicznej i elektronicznej z Klientem oraz sporządzania notatek ze spotkań bezpośrednich. MIFID II rozszerza również obowiązki informacyjne dla klientów, w szczególności wprowadza obowiązki informowania Klientów o kosztach przed zawarciem transakcji, przekazywania raportów kwartalnych o stanie aktywów oraz raportów rocznych o kosztach i wpływie tych kosztów na zwrot z inwestycji. Dla złożonych instrumentów finansowych PRIIP wprowadza również obowiązek przekazywania kluczowych informacji o produkcie tzw. KID.
Poniżej przedstawiamy wykaz najważniejszych zmian w związku z wejściem w życie regulacji MiFID II i PRIIP:
W razie pytań zapraszamy do kontaktu z Infolinią Biura Maklerskiego pod numerem telefonu 19 503.
Poniżej przedstawiamy wykaz najważniejszych zmian w związku z wejściem w życie regulacji MiFID II i PRIIP:
- określenie rynku docelowego, czyli określenie zgodności profilu inwestycyjnego Klienta z nabywanym Instrumentem finansowym. Ocena rynków docelowych dokonywana jest dla grup instrumentów finansowych (np. akcje, obligacje, fundusze akcyjne, fundusze rynku pieniężnego). W oparciu o wyniki ankiety profilowej Biuro Maklerskie określa, czy grupy instrumentów finansowych są zgodne z potrzebami, cechami i celami Klienta. W przypadku, gdy nabywane instrumenty finansowe znajdują się poza rynkiem docelowym Biuro Maklerskie poinformuje o tym Klienta na etapie składania zleceń lub dyspozycji dotyczących instrumentów finansowych. Biuro Maklerskie nie będzie również aktywnie oferowało produktów inwestycyjnych Klientom, którzy znajdują się poza rynkiem docelowym, chyba że na wyraźne żądanie Klienta.
- rejestrowanie komunikacji z Klientem Biuro Maklerskie określiło kanały komunikacji z Klientem oraz wprowadziło obowiązek rejestrowania tej komunikacji. Linie telefoniczne komórkowe i stacjonarne dopuszczone do kontaktów z Klientami będą nagrywane, a korespondencja elektroniczna będzie rejestrowana. Biuro Maklerskie wprowadziło również możliwość udostępnienia zarejestrowanej komunikacji na żądanie Klienta.
- informowanie Klienta o kosztach związanych z zawieraniem transakcji przed złożeniem zlecenia, dyspozycji lub zapisu. Informacja obejmuje wszystkie koszty związane z usługą, koszty związane z nabywanym produktem, informację o korzyściach jakie osiąga Bank z tytułu sprzedaży instrumentu oraz kwotowy i procentowy wpływ wszystkich kosztów na zwrot z inwestycji. Informacja ta będzie prezentowana w każdym kanale sprzedaży.
- sporządzanie i dostarczanie Klientowi dokumentu KID (Key Information Dokument) zawierającego kluczowe informacje o produkcie, min.: definicję produktu, poziom ryzyka produktu, koszty produktu, płynność, informacje jak złożyć skargę. Obowiązek przekazywania Klientowi KID dotyczy certyfikatów depozytowych, certyfikatów inwestycyjnych funduszy Inwestycyjnych zamkniętych, produktów strukturyzowanych, produktów skarbowych, ETF, kontraktów terminowych, opcji, instrumentów rynku OTC notowanych na platformie Alior Trader.
- nowe zasady dotyczące świadczenia usług doradztwa inwestycyjnego - Biuro Maklerskie od 3 stycznia zaprzestaje przekazywania rekomendacji inwestycyjnych drogą telefoniczną i będzie przekazywało rekomendacje inwestycyjne wyłącznie w formie pisemnej. Dodatkowo każda rekomendacja inwestycyjna będzie zawierała raport odpowiedniości potwierdzający zgodność rekomendacji z celami inwestycyjnymi Klienta, nastawieniem do ryzyka i sytuacją finansową.
- obowiązek posiadania kodu LEI (Legal Entity Identifier) przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, zawierające transakcje w ramach tej działalności. Brak kodu LEI będzie skutkował brakiem możliwości zawierania transakcji przez te podmioty.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu z Infolinią Biura Maklerskiego pod numerem telefonu 19 503.