- 2018-05-10
Wyniki finansowe Alior Banku powyżej konsensusu rynkowego
W I kwartale 2018 r. zysk netto Grupy Alior Banku wyniósł 171 mln zł, co oznacza wzrost o 108 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku i przekroczenie konsensusu rynkowego. Bank odnotował również dynamiczny wzrost wolumenów kredytowych, w tym w segmentach mikrofirm oraz leasingu, sukcesywnie zbliżając się do osiągnięcia celów założonych w strategii „Cyfrowego buntownika”.
– I kwartał 2018 r. był okresem bardzo intensywnej pracy i realizacji założeń strategicznych, takich jak operacyjne uruchomienie platformy BANCOVO. – mówi Filip Gorczyca, wiceprezes Zarządu Alior Banku odpowiedzialny za Pion Finansów. – Szybko rosnące wyniki finansowe, które ponownie okazały się wyższe niż konsensus rynkowy, stanowią potwierdzenie coraz mocniejszej pozycji rynkowej, kapitałowej i płynnościowej banku. To pokazuje, że konsekwentnie budujemy wartość banku dla akcjonariuszy – dodaje Gorczyca.
Całkowite przychody Alior Banku z działalności operacyjnej osiągnęły w I kwartale 2018 r. 980 mln zł, co oznacza 13-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W efekcie rosnącego wolumenu udzielonych kredytów i pożyczek wynik odsetkowy zwiększył się o 11 proc., osiągając 731 mln zł.
Bank utrzymał także wysokie tempo wzrostu wolumenu kredytów brutto w wysokości 1,4 mld zł w I kwartale 2018 r. i jest zgodny z planowanym w perspektywie całego roku poziomem 5,5-6,5 mld zł. Wysoką dynamikę Alior Bank odnotował zwłaszcza w segmencie mikrofirm oraz leasingu, gdzie względem IV kwartału 2017 r. zwiększył sprzedaż o odpowiednio 29 proc. i 14 proc.
Na koniec I kwartału 2018 r. saldo depozytów pozyskanych od klientów wyniosło 59 mld zł (17 proc. więcej niż rok wcześniej), a współczynnik wartości kredytów do depozytów ukształtował się na poziomie 87,4 proc. W efekcie, Alior Bank odnotował radykalną poprawę płynności – na przestrzeni ostatnich trzech kwartałów mierzący płynność wskaźnik LCR wzrósł z 87% do 130%. Było to możliwe dzięki przeprowadzonym z sukcesem kampaniom marketingowym na pozyskiwanie klientów ze strategicznych dla banku segmentów behawioralnych.
Alior Bank systematycznie poprawia efektywność kosztową. Na koniec raportowanego okresu współczynnik kosztów do dochodów (C/I) ukształtował się na poziomie 46,8 proc. (o 10 pp. mniej w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym), co zbliża bank do osiągnięcia celu strategicznego na poziomie 39 proc.
W I kwartale br. bank wypracował również zwrot z kapitału własnego (ROE) na poziomie 11,5 proc. Oznacza to ponad dwukrotny wzrost wskaźnika rentowności kapitału własnego w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Marża odsetkowa netto (NIM) wyniosła 4,5 proc., nie odbiegając znacząco od przewidywanego na cały bieżący rok poziomu 4,6 proc.
Alior Bank konsekwentnie poprawia też swoją sytuację kapitałową. Na koniec I kwartału br. wskaźniki TCR oraz Tier 1 wyniosły odpowiednio 15,5 proc. i 12,2 proc. W stosunku do pierwotnych założeń udało się również obniżyć wskaźnik kosztów ryzyka (CoR) do 1,8 proc., poziomu zgodnego z perspektywą na cały rok 2018.
Bank stale podnosi standardy obsługi klientów, inwestując w coraz to nowsze rozwiązania cyfrowe, tworzone zgodnie w przyjętą metodyką rozwoju innowacji AGILOR. Na początku marca uruchomiono BANCOVO. - działającą w pełni online platformę pośrednictwa kredytowego, integrującą oferty banków oraz firm pożyczkowych.
W sektorze klienta indywidualnego kanał cyfrowy generuje coraz większą sprzedaż – o 33 proc. więcej niż rok temu w przypadku rachunków osobistych i o 22 proc. jeśli chodzi o pożyczki. Obecnie cały proces kredytowy może być przeprowadzony online.
Także w sektorze klienta biznesowego bank wprowadził szereg rozwiązań, które automatyzują procesy i pozwalają m.in. na szybsze wydawanie decyzji kredytowych. Jednym z przykładów jest system Dronn, oparty na technologii sztucznej inteligencji, który wspiera akwizycję mikrofirm, kontaktując się telefonicznie z przedsiębiorcą na krótko po zarejestrowaniu działalności gospodarczej (podczas pilotażu pozyskano w ten sposób 180 firm). Bank rozwija jednocześnie platformę cyfrową dla przedsiębiorców zafirmowani.pl, a klientom korzystającym z księgowości online umożliwił generowanie plików JPK.
W połowie I kwartału wdrożona została aktualizacja nowych systemów bankowości elektronicznej (internetowej i mobilnej), a w najbliższym czasie planowane są kolejne usprawnienia. Przełożyło się to m.in. na wzrost klientów aktywnych w kanale mobilnym o 21 proc. Bank udostępnił także aplikację mobRATY pozwalającą na wzięcie kredytu z poziomu urządzenia mobilnego. W I kwartale za jej pośrednictwem udzielono prawie 3,7 tys. pożyczek.
Całkowite przychody Alior Banku z działalności operacyjnej osiągnęły w I kwartale 2018 r. 980 mln zł, co oznacza 13-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W efekcie rosnącego wolumenu udzielonych kredytów i pożyczek wynik odsetkowy zwiększył się o 11 proc., osiągając 731 mln zł.
Bank utrzymał także wysokie tempo wzrostu wolumenu kredytów brutto w wysokości 1,4 mld zł w I kwartale 2018 r. i jest zgodny z planowanym w perspektywie całego roku poziomem 5,5-6,5 mld zł. Wysoką dynamikę Alior Bank odnotował zwłaszcza w segmencie mikrofirm oraz leasingu, gdzie względem IV kwartału 2017 r. zwiększył sprzedaż o odpowiednio 29 proc. i 14 proc.
Na koniec I kwartału 2018 r. saldo depozytów pozyskanych od klientów wyniosło 59 mld zł (17 proc. więcej niż rok wcześniej), a współczynnik wartości kredytów do depozytów ukształtował się na poziomie 87,4 proc. W efekcie, Alior Bank odnotował radykalną poprawę płynności – na przestrzeni ostatnich trzech kwartałów mierzący płynność wskaźnik LCR wzrósł z 87% do 130%. Było to możliwe dzięki przeprowadzonym z sukcesem kampaniom marketingowym na pozyskiwanie klientów ze strategicznych dla banku segmentów behawioralnych.
Alior Bank systematycznie poprawia efektywność kosztową. Na koniec raportowanego okresu współczynnik kosztów do dochodów (C/I) ukształtował się na poziomie 46,8 proc. (o 10 pp. mniej w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym), co zbliża bank do osiągnięcia celu strategicznego na poziomie 39 proc.
W I kwartale br. bank wypracował również zwrot z kapitału własnego (ROE) na poziomie 11,5 proc. Oznacza to ponad dwukrotny wzrost wskaźnika rentowności kapitału własnego w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Marża odsetkowa netto (NIM) wyniosła 4,5 proc., nie odbiegając znacząco od przewidywanego na cały bieżący rok poziomu 4,6 proc.
Alior Bank konsekwentnie poprawia też swoją sytuację kapitałową. Na koniec I kwartału br. wskaźniki TCR oraz Tier 1 wyniosły odpowiednio 15,5 proc. i 12,2 proc. W stosunku do pierwotnych założeń udało się również obniżyć wskaźnik kosztów ryzyka (CoR) do 1,8 proc., poziomu zgodnego z perspektywą na cały rok 2018.
Bank stale podnosi standardy obsługi klientów, inwestując w coraz to nowsze rozwiązania cyfrowe, tworzone zgodnie w przyjętą metodyką rozwoju innowacji AGILOR. Na początku marca uruchomiono BANCOVO. - działającą w pełni online platformę pośrednictwa kredytowego, integrującą oferty banków oraz firm pożyczkowych.
W sektorze klienta indywidualnego kanał cyfrowy generuje coraz większą sprzedaż – o 33 proc. więcej niż rok temu w przypadku rachunków osobistych i o 22 proc. jeśli chodzi o pożyczki. Obecnie cały proces kredytowy może być przeprowadzony online.
Także w sektorze klienta biznesowego bank wprowadził szereg rozwiązań, które automatyzują procesy i pozwalają m.in. na szybsze wydawanie decyzji kredytowych. Jednym z przykładów jest system Dronn, oparty na technologii sztucznej inteligencji, który wspiera akwizycję mikrofirm, kontaktując się telefonicznie z przedsiębiorcą na krótko po zarejestrowaniu działalności gospodarczej (podczas pilotażu pozyskano w ten sposób 180 firm). Bank rozwija jednocześnie platformę cyfrową dla przedsiębiorców zafirmowani.pl, a klientom korzystającym z księgowości online umożliwił generowanie plików JPK.
W połowie I kwartału wdrożona została aktualizacja nowych systemów bankowości elektronicznej (internetowej i mobilnej), a w najbliższym czasie planowane są kolejne usprawnienia. Przełożyło się to m.in. na wzrost klientów aktywnych w kanale mobilnym o 21 proc. Bank udostępnił także aplikację mobRATY pozwalającą na wzięcie kredytu z poziomu urządzenia mobilnego. W I kwartale za jej pośrednictwem udzielono prawie 3,7 tys. pożyczek.