- 2019-11-28
4 pilotaże w Alior Banku – pierwsze efekty kolejnej edycji programu RBL_START
11 startupów, prawie 20 tygodni i ponad 500 godzin pracy, które pozwoliły na stworzenie planu współpracy oraz rozpoczęcie pierwszych pilotaży. To krótkie podsumowanie drugiej edycji programu RBL_START. Jego celem jest zbudowanie ekosystemu firm technologicznych i szybsze odpowiadanie przez Alior Bank na współczesne wyzwania stawiane przez rynek. Wybrane rozwiązania dotyczą między innymi integracji i analizy danych oraz rozwoju produktów bankowych na zewnętrznych platformach.
Polacy są zadowoleni ze swoich banków - 3 na 4 badanych zgadza się z tym twierdzeniem. Jednak raport „Bank oczami klienta – konieczne narzędzie czy zaufany partner?” ujawnia również mniej optymistyczne wnioski dla branży. Niemal co czwarty klient rozważa zmianę swojego banku, z którym ma główną relację. Rywalizacja o tę grupę, liczącą aż 7 mln osób, toczy się na gruncie jakości proponowanych usług, ale zależy także od tego, czy bank zaskarbi sobie sympatię swoich klientów.
- Innowacje mamy w DNA. Nie boimy się sięgać po nowoczesne rozwiązania i jesteśmy otwarci na eksperymenty. Wprowadzamy różne nowości, chociażby odroczone płatności i korzystamy z technologii, takich jak blockchain czy otwarta bankowość. Wiemy, że partnerstwa z firmami technologicznymi to ścieżka, która pozwala nam szybko budować rozwiązania odpowiadające na współczesne wyzwania. Szybkość, dostępność, personalizacja – to oczekiwania, na które bank musi odpowiedzieć, jeśli chce dalej się rozwijać. RBL_START to jeden ze sposobów, dzięki któremu realizujemy te strategię – mówi Marcin Jaszczuk, wiceprezes zarządu Alior Banku.
W drugiej edycji programu RBL_START Alior Bank rozpoczął 4 projekty pilotażowe z Logic AI, Luna, Zappy AI oraz Domove, a kilka innych jest w fazie zaawansowanej analizy przed rozpoczęciem PoC. Wyzwania, na które Alior Bank szukał odpowiedzi wraz ze startupami to analiza danych, wzmacnianie głównej relacji z klientami, podnoszenie bezpieczeństwa i budowanie obecności produktów bankowych tam, gdzie na co dzień są klienci. W ciągu ostatnich 20 tygodni, podczas których trwała druga edycja programu, przedstawiciele banku i Grupy PZU budowali koncepcje konkretnych rozwiązań wraz z 11 uczestnikami. Finałem programu jest Demo Day, w czasie którego startupy zaprezentowały efekty pracy z mentorami Alior Banku i PZU, wspierane przez pozostałych partnerów programu: IBM, Linklaters, Mastercard oraz Microsoft.
- Przed rynkiem finansowym stoi coraz więcej wyzwań, takich jak rosnące oczekiwania klientów związane z jakością oferowanych im usług, wyraźnie odczuwalna presja nieobecnej dotychczas w ekosystemie finansowym konkurencji oraz istotny wpływ regulacji, czego przykładem może być dyrektywa PSD2. Dzięki otwartej bankowości, inwestycjom CVC i programie partnerstw tworzymy ekosystem innowacji skupiony wokół Alior Banku. Strategia ta realizowana jest przez markę RBL_, będącą naszą odpowiedzią na dynamikę branży, która coraz intensywniej przechodzi przez proces cyfrowej transformacji – tłumaczy Daniel Daszkiewicz, Dyrektor Departamentu Innowacji i FinTech Alior Banku.
W drugiej edycji programu powstały projekty, które proponują:
• stworzenie programu lojalnościowego opartego na cashbacku we współpracy z Bonusway obejmującego 4 000 sklepów internetowych
• zarządzanie płatnościami za rachunki z poziomu bankowości internetowej, dzięki zastosowaniu BillTech API integrującego blisko 300 firm wystawiających rachunki płacone przez Polaków
• szybszej integracji i analizy danych dzięki wykorzystaniu technologii Luna
• uproszczenie korzystania z interfejsu Open API fintechów i innych banków przez Alior Bank dzięki technologii oferowanej przez Enable Banking
• wsparcie oceny i monitoringu ryzyka kredytowego klientów biznesowych dzięki rozwiązaniu LogicAI
• udostępnienie produktów oferowanych przez Alior Bank i PZU na zewnętrznych platformach: Domove i BagsOff
• Pozyskiwanie danych o klientach biznesowych z alternatywnych źródeł dzięki platformie Upswot
• nową i tańszą metodę przyjmowania płatności bezgotówkowych P2P dla MŚP opracowaną przez Mobiltek
• automatyzację procesów dzięki sztucznej inteligencji opracowanej przez Zappy.AI
• zbudowanie spersonalizowanych procesów sprzedażowych online dzięki Trustisto.
Uczestnicy budowali swoje propozycje na warsztatach i w konsultacji z najlepszymi ekspertami na rynku polskim i międzynarodowym. Koncepcje zostały przetestowane nie tylko pod kątem bezpieczeństwa i intuicyjności dla przyszłych użytkowników, ale także sprawdzone przez zespół badawczy RBL_.
- Decyzje o tym, które z przygotowanych rozwiązań będziemy wprowadzać, będą podejmowane w najbliższych miesiącach. Atutem tego programu jest szybszy proces budowania biznesplanu niż w czasie typowej ścieżki projektowej w banku – podsumowuje Kamila Wincenciak, Dyrektor ds. Partnerstw z FinTechami w Alior Banku. – To okazja do wzajemnej nauki i przekazywania swojego punktu widzenia i doświadczenia. Dzięki temu rozwijamy kulturę partnerstw, którą chcemy promować wewnątrz organizacji. Uczestnicy naszego programu mogą korzystać z pełnego zakresu możliwości laboratorium innowacji RBL_, które na co dzień wykorzystuje Alior Bank: warsztatów kreatywnych, badań konsumenckich czy wsparcia w projektowaniu usług. Jednocześnie każdy projekt od samego początku wspierany jest przez ekspertów biznesowych, technologicznych i prawnych. Startupy mają też okazję poznać zespół inwestycyjny CVC Alior Banku oraz wejść na ścieżkę analizy pod kątem potencjalnej inwestycji.
W efekcie poprzedniej edycji Alior Bank zawarł umowę partnerską oraz zainwestował w PayPo. To spółka, z której rozwiązania odroczonych płatności może korzystać już 16 mln użytkowników Allegro, największego serwisu aukcyjnego w Polsce. Zrealizowano także pilotaże z innymi startupami: AI Busters, który automatyzuje odpowiedzi na mailowe zapytania klientów czy Kekemeke, czyli programem lojalnościowym dla gastronomi wykorzystującym elektroniczne pieczątki.
- Innowacje mamy w DNA. Nie boimy się sięgać po nowoczesne rozwiązania i jesteśmy otwarci na eksperymenty. Wprowadzamy różne nowości, chociażby odroczone płatności i korzystamy z technologii, takich jak blockchain czy otwarta bankowość. Wiemy, że partnerstwa z firmami technologicznymi to ścieżka, która pozwala nam szybko budować rozwiązania odpowiadające na współczesne wyzwania. Szybkość, dostępność, personalizacja – to oczekiwania, na które bank musi odpowiedzieć, jeśli chce dalej się rozwijać. RBL_START to jeden ze sposobów, dzięki któremu realizujemy te strategię – mówi Marcin Jaszczuk, wiceprezes zarządu Alior Banku.
W drugiej edycji programu RBL_START Alior Bank rozpoczął 4 projekty pilotażowe z Logic AI, Luna, Zappy AI oraz Domove, a kilka innych jest w fazie zaawansowanej analizy przed rozpoczęciem PoC. Wyzwania, na które Alior Bank szukał odpowiedzi wraz ze startupami to analiza danych, wzmacnianie głównej relacji z klientami, podnoszenie bezpieczeństwa i budowanie obecności produktów bankowych tam, gdzie na co dzień są klienci. W ciągu ostatnich 20 tygodni, podczas których trwała druga edycja programu, przedstawiciele banku i Grupy PZU budowali koncepcje konkretnych rozwiązań wraz z 11 uczestnikami. Finałem programu jest Demo Day, w czasie którego startupy zaprezentowały efekty pracy z mentorami Alior Banku i PZU, wspierane przez pozostałych partnerów programu: IBM, Linklaters, Mastercard oraz Microsoft.
- Przed rynkiem finansowym stoi coraz więcej wyzwań, takich jak rosnące oczekiwania klientów związane z jakością oferowanych im usług, wyraźnie odczuwalna presja nieobecnej dotychczas w ekosystemie finansowym konkurencji oraz istotny wpływ regulacji, czego przykładem może być dyrektywa PSD2. Dzięki otwartej bankowości, inwestycjom CVC i programie partnerstw tworzymy ekosystem innowacji skupiony wokół Alior Banku. Strategia ta realizowana jest przez markę RBL_, będącą naszą odpowiedzią na dynamikę branży, która coraz intensywniej przechodzi przez proces cyfrowej transformacji – tłumaczy Daniel Daszkiewicz, Dyrektor Departamentu Innowacji i FinTech Alior Banku.
W drugiej edycji programu powstały projekty, które proponują:
• stworzenie programu lojalnościowego opartego na cashbacku we współpracy z Bonusway obejmującego 4 000 sklepów internetowych
• zarządzanie płatnościami za rachunki z poziomu bankowości internetowej, dzięki zastosowaniu BillTech API integrującego blisko 300 firm wystawiających rachunki płacone przez Polaków
• szybszej integracji i analizy danych dzięki wykorzystaniu technologii Luna
• uproszczenie korzystania z interfejsu Open API fintechów i innych banków przez Alior Bank dzięki technologii oferowanej przez Enable Banking
• wsparcie oceny i monitoringu ryzyka kredytowego klientów biznesowych dzięki rozwiązaniu LogicAI
• udostępnienie produktów oferowanych przez Alior Bank i PZU na zewnętrznych platformach: Domove i BagsOff
• Pozyskiwanie danych o klientach biznesowych z alternatywnych źródeł dzięki platformie Upswot
• nową i tańszą metodę przyjmowania płatności bezgotówkowych P2P dla MŚP opracowaną przez Mobiltek
• automatyzację procesów dzięki sztucznej inteligencji opracowanej przez Zappy.AI
• zbudowanie spersonalizowanych procesów sprzedażowych online dzięki Trustisto.
Uczestnicy budowali swoje propozycje na warsztatach i w konsultacji z najlepszymi ekspertami na rynku polskim i międzynarodowym. Koncepcje zostały przetestowane nie tylko pod kątem bezpieczeństwa i intuicyjności dla przyszłych użytkowników, ale także sprawdzone przez zespół badawczy RBL_.
- Decyzje o tym, które z przygotowanych rozwiązań będziemy wprowadzać, będą podejmowane w najbliższych miesiącach. Atutem tego programu jest szybszy proces budowania biznesplanu niż w czasie typowej ścieżki projektowej w banku – podsumowuje Kamila Wincenciak, Dyrektor ds. Partnerstw z FinTechami w Alior Banku. – To okazja do wzajemnej nauki i przekazywania swojego punktu widzenia i doświadczenia. Dzięki temu rozwijamy kulturę partnerstw, którą chcemy promować wewnątrz organizacji. Uczestnicy naszego programu mogą korzystać z pełnego zakresu możliwości laboratorium innowacji RBL_, które na co dzień wykorzystuje Alior Bank: warsztatów kreatywnych, badań konsumenckich czy wsparcia w projektowaniu usług. Jednocześnie każdy projekt od samego początku wspierany jest przez ekspertów biznesowych, technologicznych i prawnych. Startupy mają też okazję poznać zespół inwestycyjny CVC Alior Banku oraz wejść na ścieżkę analizy pod kątem potencjalnej inwestycji.
W efekcie poprzedniej edycji Alior Bank zawarł umowę partnerską oraz zainwestował w PayPo. To spółka, z której rozwiązania odroczonych płatności może korzystać już 16 mln użytkowników Allegro, największego serwisu aukcyjnego w Polsce. Zrealizowano także pilotaże z innymi startupami: AI Busters, który automatyzuje odpowiedzi na mailowe zapytania klientów czy Kekemeke, czyli programem lojalnościowym dla gastronomi wykorzystującym elektroniczne pieczątki.