- 2021-10-27
Zysk netto powyżej konsensusu, koszty ryzyka na poziomie niższym niż przed pandemią Covid-19 oraz rosnąca sprzedaż hipotek – Alior Bank podsumowuje III kwartał 2021 roku
W trzecim kwartale 2021 roku Alior Bank osiągnął zysk netto w wysokości 150,4 mln PLN, co daje wzrost r/r o 84 proc. Konsekwentnie rosną również przychody Grupy, które w tym czasie wyniosły 918 mln PLN. Dobre wyniki to rezultat poprawy efektywności operacyjnej, a także wzmacniania kompetencji banku w zakresie usług cyfrowych oraz sprzedaży kredytów. Alior Bank znacząco poprawił poziom kosztów ryzyka. Ich wartość w III kwartale to 252 mln PLN. Wskaźnik C/I w analizowanym okresie znalazł się na poziomie 42,9 proc. Współczynnik TIER1 wyniósł 13,48 proc., natomiast TCR 15,30 proc., wyraźnie powyżej minimum regulacyjnego.
– Alior Bank sukcesywnie poprawia wyniki finansowe. Stale pracujemy nad rozszerzaniem oferty, a naszym celem jest rozwój w kierunku jak największej personalizacji usług i pełnego uproduktowienia. Widzimy efekty tych działań, stabilnie rośnie między innymi sprzedaż kredytów hipotecznych. Doskonałe wyniki to efekt ciężkiej pracy całego zespołu Alior Banku. W tym miejscu chciałbym podziękować pani Iwonie Dudzie, która do 22 października kierowała pracami zarządu naszego Banku – mówi Maciej Brzozowski, wiceprezes zarządu, kierujący pracami zarządu Alior Banku.
Alior Bank po trzech kwartałach 2021 roku osiągnął 382,3 mln PLN zysku netto. – Przychody w tym okresie wyniosły 2 702 mln zł (+ 3 proc. r/r), a koszty działania 1 191 mln zł (- 7 proc. r/r), co konsekwentnie przynosi poprawę wyniku operacyjnego Banku w 2021 roku. Bank utrzymuje także tempo zwiększania rentowności kapitału oraz zakładaną efektywność kosztową, osiągając ROE 7,8 proc., C/I 44,1 proc. W samym w III kwartale zwrot z kapitału wyniósł 9,1 proc., a C/I 42,9 proc. – dodaje Radomir Gibała, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za obszar finansów banku oraz strategii i nadzoru nad spółkami zależnymi.
Zmiana polityki kredytowej przynosi wymierne efekty. Koszty ryzyka utrzymują się na stabilnym, niższym niż przed pandemią Covid-19, poziomie 252 mln PLN (-13 proc. r/r), a wskaźnik CoR wynosił 1, 58 proc. Współczynniki kapitałowe zachowują solidny bufor powyżej minimów regulacyjnych. Łączny współczynnik kapitałowy (TCR) wyniósł 15,30 proc., a współczynnik kapitału TIER1 13,48 proc.
Ucyfrowienie klientów indywidualnych i wzmacnianie relacji
Na koniec III kw. 2021 roku Alior Bank obsługiwał 4,06 mln klientów indywidualnych, a liczba rachunków „Konto Jakże Osobiste” wzrosła r/r o 24 proc. i wyniosła 484 tys.
Konsekwentnie rośnie zaufanie klientów do zdalnych kanałów bankowych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w rosnącej z kwartału na kwartał liczbie użytkowników aplikacji mobilnej. W III kw. 2021 roku z Alior Mobile korzystało już 704 tys. osób (+20 proc. r/r). Jednocześnie w tym okresie bank odnotował najwyższy 30 proc. poziom klientów mobile only, a liczba przelewów zleconych w aplikacji wzrosła r/r o 41 proc. i wyniosła 8,5 mln.
– Wielu klientów nie wyobraża sobie dziś bankowości bez jej cyfrowego oblicza. Widzimy to po codziennej aktywności w kanałach zdalnych. Zwiększa się między innymi popularność przelewów BILK (+81 proc. r/r), o której świadczy już 7,5 mln transakcji w III kw. 2021 roku. Klienci pozytywnie przyjęli także naszą nową funkcjonalność, jaką jest możliwość opłacenia w Alior Mobile przejazdów autostradą oraz biletów. Tylko w ostatnim kwartale skorzystano z niej 230 tys. razy. To utwierdza nas w przekonaniu, że budowanie cyfrowych doświadczeń klientów jest właściwym kierunkiem rozwoju – mówi Agata Strzelecka, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialna za obszar IT, w tym bezpieczeństwo elektroniczne, jakość rozwiązań informatycznych i rozwój oprogramowania.
Bank konsekwentnie buduje portfel kredytów hipotecznych – liczba klientów z tym produktem wzrosła o 10 proc. r/r. Po trzech kwartałach 2021 roku ich sprzedaż w tym segmencie wyniosła 944 mln PLN (+5 proc. kw./kw.). Na koniec września wolumen w tym segmencie od początku roku wyniósł 2 591 mln PLN (porównując I-III kw. 2021 roku do I-III kw. 2020 roku daje to + 23 proc. r/r). Udział rynkowy Alior Banku w nowej sprzedaży w ostatnim kwartale stanowił 4,1 proc.
Stabilna sytuacja w segmencie klienta biznesowego
– Stale pogłębiamy relacje z naszymi klientami biznesowymi, a ci regularnie zwiększają swoją transakcyjność. Porównując wyniki z poprzednim rokiem obserwujemy wyraźne odbicie w kluczowych dla segmentu obszarach. Konsekwentnie rozwijamy też bankowość zdalną w kontekście sprzedażowym i technologicznym. Atrakcyjna oferta przyciąga przedsiębiorców, którzy w banku, oprócz dobrych produktów, poszukują też wiarygodnego partnera. Taką instytucją chcemy być dla naszych klientów – mówi Dariusz Szwed, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za produkty i sprzedaż w zakresie klienta indywidualnego i biznesowego.
We wszystkich segmentach odnotowano wzrost liczby klientów o 5 proc. r/r., a liczba użytkowników produktu BankConnect zwiększyła się o 18 proc. r/r. Bank utrzymuje również wysoki poziom kart płatniczych w segmencie mikroprzedsiębiorstw, który na koniec drugiego kwartału wynosił 110 tys. (+4 proc. r/r). Rośnie także liczba płacących składki ZUS oraz podatki za pośrednictwem konta w Alior Banku (+8 proc. r/r).
Alior Bank wdraża rozwiązania cyfrowe, które wpływają na automatyzację procesów, uproduktowienie klientów oraz wyniki sprzedażowe. Już 30 proc. dyspozycji klientów korporacyjnych odbywa się za pomocą bankowości elektronicznej. W porównaniu do III kw. 2020 roku widoczny jest wzrost zarówno liczby (+15 proc. r/r), jak i wolumenu transakcji bezgotówkowych firmowymi kartami debetowymi (+19 proc. r/r). Pomimo spadku liczby transakcji gotówkowych (-13 proc. r/r) obserwowany jest wzrost wolumenu tych transakcji (+5 proc.). Klienci przestawiają się coraz mocniej na obsługę bezgotówkową, jednocześnie wypłacają pieniądze rzadziej, a w wyższych kwotach.
Utrzymanie dobrych wyników w spółkach Grupy
W III kw. 2021 roku Alior Leasing zrealizował sprzedaż na poziomie 739 mln PLN (+17 proc. r/r). Saldo portfela należności leasingowych wyniosło 6 mld PLN i było wyższe o 0,7 mld PLN niż na koniec III kw. 2020 roku. Liczba klientów spółki na koniec września wyniosła 75,6 tys. (+10,3 tys. r/r), a podpisanych umów 105,7 tys. (+15,6 tys. r/r).
Alior TFI w ciągu ostatnich 12 miesięcy pod względem aktywów pod zarządzaniem urósł w tempie ponad dwukrotnie większym niż rynek. Do końca III kw. 2021 roku zwiększyły się o one 67 proc. r/r. Biuro Maklerskie Alior Banku utrzymuje w 2021 roku wyniki z rekordowego 2020 roku. W III kw. 2021 roku pozyskało ponad 700 nowych rachunków maklerskich i 80 rachunków Alior Trader. Od początku roku otwartych zostało 3,4 tys. nowych rachunków maklerskich (¾ z nich założono w kanałach zdalnych) oraz 440 rachunków Alior Trader. Od początku roku sprzedaż FIO osiągnęła poziom 1,5 mld PLN.
Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy w III kw. 2021 roku:
• Przychody: 918,30 mln PLN; zysk netto: 150,40 mln PLN.
• Wskaźnik ROE na poziomie 9,1 proc. •
Bezpieczna pozycja kapitałowa oraz płynnościowa banku. Współczynnik TIER1 na poziomie 13,48 proc., a TCR 15,30 proc. Nadwyżka ponad wymogi regulacyjne dla TIER1 wynosi 498 p.b., a TCR 480 p.b. •
CoR w III kw.2021 roku na poziomie 1,58 proc. •
Marża odsetkowa netto (NIM) banku w analizowanym okresie wyniosła 3,77 proc.
Alior Bank po trzech kwartałach 2021 roku osiągnął 382,3 mln PLN zysku netto. – Przychody w tym okresie wyniosły 2 702 mln zł (+ 3 proc. r/r), a koszty działania 1 191 mln zł (- 7 proc. r/r), co konsekwentnie przynosi poprawę wyniku operacyjnego Banku w 2021 roku. Bank utrzymuje także tempo zwiększania rentowności kapitału oraz zakładaną efektywność kosztową, osiągając ROE 7,8 proc., C/I 44,1 proc. W samym w III kwartale zwrot z kapitału wyniósł 9,1 proc., a C/I 42,9 proc. – dodaje Radomir Gibała, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za obszar finansów banku oraz strategii i nadzoru nad spółkami zależnymi.
Zmiana polityki kredytowej przynosi wymierne efekty. Koszty ryzyka utrzymują się na stabilnym, niższym niż przed pandemią Covid-19, poziomie 252 mln PLN (-13 proc. r/r), a wskaźnik CoR wynosił 1, 58 proc. Współczynniki kapitałowe zachowują solidny bufor powyżej minimów regulacyjnych. Łączny współczynnik kapitałowy (TCR) wyniósł 15,30 proc., a współczynnik kapitału TIER1 13,48 proc.
Ucyfrowienie klientów indywidualnych i wzmacnianie relacji
Na koniec III kw. 2021 roku Alior Bank obsługiwał 4,06 mln klientów indywidualnych, a liczba rachunków „Konto Jakże Osobiste” wzrosła r/r o 24 proc. i wyniosła 484 tys.
Konsekwentnie rośnie zaufanie klientów do zdalnych kanałów bankowych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w rosnącej z kwartału na kwartał liczbie użytkowników aplikacji mobilnej. W III kw. 2021 roku z Alior Mobile korzystało już 704 tys. osób (+20 proc. r/r). Jednocześnie w tym okresie bank odnotował najwyższy 30 proc. poziom klientów mobile only, a liczba przelewów zleconych w aplikacji wzrosła r/r o 41 proc. i wyniosła 8,5 mln.
– Wielu klientów nie wyobraża sobie dziś bankowości bez jej cyfrowego oblicza. Widzimy to po codziennej aktywności w kanałach zdalnych. Zwiększa się między innymi popularność przelewów BILK (+81 proc. r/r), o której świadczy już 7,5 mln transakcji w III kw. 2021 roku. Klienci pozytywnie przyjęli także naszą nową funkcjonalność, jaką jest możliwość opłacenia w Alior Mobile przejazdów autostradą oraz biletów. Tylko w ostatnim kwartale skorzystano z niej 230 tys. razy. To utwierdza nas w przekonaniu, że budowanie cyfrowych doświadczeń klientów jest właściwym kierunkiem rozwoju – mówi Agata Strzelecka, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialna za obszar IT, w tym bezpieczeństwo elektroniczne, jakość rozwiązań informatycznych i rozwój oprogramowania.
Bank konsekwentnie buduje portfel kredytów hipotecznych – liczba klientów z tym produktem wzrosła o 10 proc. r/r. Po trzech kwartałach 2021 roku ich sprzedaż w tym segmencie wyniosła 944 mln PLN (+5 proc. kw./kw.). Na koniec września wolumen w tym segmencie od początku roku wyniósł 2 591 mln PLN (porównując I-III kw. 2021 roku do I-III kw. 2020 roku daje to + 23 proc. r/r). Udział rynkowy Alior Banku w nowej sprzedaży w ostatnim kwartale stanowił 4,1 proc.
Stabilna sytuacja w segmencie klienta biznesowego
– Stale pogłębiamy relacje z naszymi klientami biznesowymi, a ci regularnie zwiększają swoją transakcyjność. Porównując wyniki z poprzednim rokiem obserwujemy wyraźne odbicie w kluczowych dla segmentu obszarach. Konsekwentnie rozwijamy też bankowość zdalną w kontekście sprzedażowym i technologicznym. Atrakcyjna oferta przyciąga przedsiębiorców, którzy w banku, oprócz dobrych produktów, poszukują też wiarygodnego partnera. Taką instytucją chcemy być dla naszych klientów – mówi Dariusz Szwed, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za produkty i sprzedaż w zakresie klienta indywidualnego i biznesowego.
We wszystkich segmentach odnotowano wzrost liczby klientów o 5 proc. r/r., a liczba użytkowników produktu BankConnect zwiększyła się o 18 proc. r/r. Bank utrzymuje również wysoki poziom kart płatniczych w segmencie mikroprzedsiębiorstw, który na koniec drugiego kwartału wynosił 110 tys. (+4 proc. r/r). Rośnie także liczba płacących składki ZUS oraz podatki za pośrednictwem konta w Alior Banku (+8 proc. r/r).
Alior Bank wdraża rozwiązania cyfrowe, które wpływają na automatyzację procesów, uproduktowienie klientów oraz wyniki sprzedażowe. Już 30 proc. dyspozycji klientów korporacyjnych odbywa się za pomocą bankowości elektronicznej. W porównaniu do III kw. 2020 roku widoczny jest wzrost zarówno liczby (+15 proc. r/r), jak i wolumenu transakcji bezgotówkowych firmowymi kartami debetowymi (+19 proc. r/r). Pomimo spadku liczby transakcji gotówkowych (-13 proc. r/r) obserwowany jest wzrost wolumenu tych transakcji (+5 proc.). Klienci przestawiają się coraz mocniej na obsługę bezgotówkową, jednocześnie wypłacają pieniądze rzadziej, a w wyższych kwotach.
Utrzymanie dobrych wyników w spółkach Grupy
W III kw. 2021 roku Alior Leasing zrealizował sprzedaż na poziomie 739 mln PLN (+17 proc. r/r). Saldo portfela należności leasingowych wyniosło 6 mld PLN i było wyższe o 0,7 mld PLN niż na koniec III kw. 2020 roku. Liczba klientów spółki na koniec września wyniosła 75,6 tys. (+10,3 tys. r/r), a podpisanych umów 105,7 tys. (+15,6 tys. r/r).
Alior TFI w ciągu ostatnich 12 miesięcy pod względem aktywów pod zarządzaniem urósł w tempie ponad dwukrotnie większym niż rynek. Do końca III kw. 2021 roku zwiększyły się o one 67 proc. r/r. Biuro Maklerskie Alior Banku utrzymuje w 2021 roku wyniki z rekordowego 2020 roku. W III kw. 2021 roku pozyskało ponad 700 nowych rachunków maklerskich i 80 rachunków Alior Trader. Od początku roku otwartych zostało 3,4 tys. nowych rachunków maklerskich (¾ z nich założono w kanałach zdalnych) oraz 440 rachunków Alior Trader. Od początku roku sprzedaż FIO osiągnęła poziom 1,5 mld PLN.
Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy w III kw. 2021 roku:
• Przychody: 918,30 mln PLN; zysk netto: 150,40 mln PLN.
• Wskaźnik ROE na poziomie 9,1 proc. •
Bezpieczna pozycja kapitałowa oraz płynnościowa banku. Współczynnik TIER1 na poziomie 13,48 proc., a TCR 15,30 proc. Nadwyżka ponad wymogi regulacyjne dla TIER1 wynosi 498 p.b., a TCR 480 p.b. •
CoR w III kw.2021 roku na poziomie 1,58 proc. •
Marża odsetkowa netto (NIM) banku w analizowanym okresie wyniosła 3,77 proc.