Rozczarowująca sprzedaż detaliczna w lutym 24 marca 2025 r.
Po styczniowym pozytywnym zaskoczeniu ze strony konsumentów, aktualnie mamy spore rozczarowanie. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych spadła w lutym o 0,5% r/r, wobec wzrostu o 4,9% r/r w styczniu (po rewizji). Nasza ostrożna prognoza ustawiona była zdecydowanie poniżej konsensusu (1,9% r/r vs 3,4% r/r), ale to i tak było za wysoko. Po odsezonowaniu zanotowaliśmy spadek o 3,2% m/m. W okresie styczeń-luty’25 sprzedaż detaliczna wzrosła o 2% r/r wobec 4,6% r/r w analogicznym okresie przed rokiem. Mimo cofnięcia w ostatnim miesiącu zakładamy, że w dalszej części roku sprzedaż detaliczna będzie rosła (choć wolniej niż w pierwszej części ubiegłego roku). Powodem może być m.in. ostatnia rewizja inflacji w lutym (z 5,3 r/r do 4,9% r/r), która może wpływać na zmniejszenie oczekiwań inflacyjnych wśród konsumentów, co jednocześnie może podbić bieżącą konsumpcję. Równocześnie, ciągle obserwujemy dodatnią realną dynamikę płac, co powinno mieć pozytywny wpływ na sprzedaż detaliczną.


Źródło: GUS, opracowanie własne
W większości kategorii sprzedaży detalicznej w cenach stałych w lutym obserwujemy gorszy odczyt niż przed miesiącem. Dużo gorszą dynamikę mamy w kategorii motoryzacji, która wzrosła o 5,1% r/r, ale był to najmniejszy wzrost od sierpnia’23 (w styczniu’25 +22,1% r/r po rewizji). Na plus były również dobra z kategorii farmaceutyki i kosmetyki (+7,4% r/r), tekstylia, odzież i obuwie (+6% r/r), meble, RTV i AGD (+5,8% r/r) oraz prasa i książki (+1,7% r/r). Z kolei ujemne odczyty obserwujemy przy sprzedaży żywności (-2,2% r/r), paliw (-3% r/r) oraz w kategorii pozostałe (-8,7% r/r).

Źródło: GUS, opracowanie własne
W lutym sprzedaż detaliczna w cenach bieżących przez Internet wzrosła o 5,2% r/r, wobec wzrostu o 9,4% r/r w styczniu. Jest to poziom zbliżony do tego, który był odnotowany w lutym’24 (5,1% r/r). Udział sprzedaży detalicznej przez Internet spadł 4 miesiąc z rzędu do poziomu 9%, co jest wynikiem równym 12-miesięcznej średniej i jest wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (8,6%).