Zdecydowana poprawa w sprzedaży detalicznej 26 listopada 2024 r.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku wzrosła o 1,3% r/r, po gwałtownym i niespodziewanym spadku miesiąc wcześniej o 3% r/r. Po niedyspozycji konsumentów we wrześniu, w październiku obserwujemy więc zdecydowaną poprawę i możemy mówić o jednorazowym zaskoczeniu negatywnym sprzed miesiąca. Po odsezonowaniu, sprzedaż detaliczna w październiku wzrosła o 5,6% m/m. Aktualnie mamy do czynienia z niższą realną dynamiką wynagrodzeń niż na początku roku, co wpływa na słabszą dynamikę sprzedaży detalicznej w ostatnich miesiącach. Dodatkowo, przy stosunkowo wysokich stopach procentowych, wśród konsumentów podwyższona pozostaje skłonność do oszczędzania. Mimo wszystko, w dwóch ostatnich miesiącach roku jest spora szansa odczytów sprzedaży detalicznej powyżej zera (szczególnie w grudniu), ponieważ naszym zdaniem wrześniowy odczyt na minusie był jednorazowym zdarzeniem. Tym niemniej wzrosty nie będą tak mocne jak na początku bieżącego roku, a w szerszej perspektywie w tym obszarze można mówić o trwającym już drugi rok marazmie.
Źródło: GUS, opracowanie własne
W poszczególnych kategoriach sprzedaży detalicznej w cenach stałych wyniki były dość zróżnicowane. Należy wskazać, że mocno spadała sprzedaż paliw (-9,1% r/r), co spowodowane było wysoką bazą z zeszłego roku, gdy na stacjach benzynowych obserwowaliśmy niskie ceny benzyny i oleju napędowego i spodziewany był ich wzrost w kolejnych miesiącach. Na minus była również sprzedaż żywności (-1,2% r/r), co jest 7 miesiącem z rzędu spadku, tekstyliów (-12,8% r/r) oraz mebli, RTV i AGD (-3,6% r/r). Mocno z kolei rosła sprzedaż w obszarze pojazdów samochodowych i części (+24,1% r/r), a także dóbr z kategorii pozostałe (+12% r/r) oraz farmaceutyków i kosmetyków (+9,6% r/r). Po kilku miesiącach spadków lekko rosła również sprzedaż prasy i książek (+1,8% r/r).
Źródło: GUS, opracowanie własne
W październiku sprzedaż detaliczna w cenach bieżących przez Internet wzrosła o 2,5% r/r (wobec 4,9% r/r przed miesiącem). Ponadto, udział sprzedaży detalicznej przez Internet w sprzedaży ogółem był o 0,2 p.p. większy niż we wrześniu i wyniósł 9,1%. Jest to udział powyżej 12 miesięcznej średniej (8,9%). W listopadzie i grudniu, podobniej jak w zeszłym roku, możemy spodziewać się wzrostu udział sprzedaży detalicznej przez Internet ze względu na zintensyfikowane zakupy online w okresie wyprzedaży „Black Friday”, a także internetowe zakupy prezentów świątecznych.