Dobre dane o sprzedaży detalicznej 20 grudnia 2024 r.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła w listopadzie o 3,1% r/r, co, po bardzo słabych danych z września (gdy odnotowaliśmy spadek o 3% r/r), jest drugim miesiącem z rzędu na plusie. Aktualne dane są również dobrym prognostykiem, jeśli chodzi o konsumpcję prywatną w całym 4Q’24. Po wczorajszych danych o wzroście wynagrodzeń w listopadzie o ponad 10% r/r i przy listopadowej inflacji na poziomie 4,7% r/r, możemy spodziewać się, że wzrost realnych wynagrodzeń dalej będzie wpierał konsumpcję, choć mniej niż w pierwszej połowie 2024 r. W pierwszej części przyszłego roku, ograniczać sprzedaż detaliczną może restrykcyjna polityka monetarna NBP, która może wpływać na zwiększoną skłonność do oszczędzania gospodarstw domowych. Nastawienie RPP stało się ostatnio bardziej jastrzębie i naszym zdaniem, pierwsze obniżki stóp procentowych mogą przesunąć się z końcówki 1Q’25 na czerwiec’25.
Źródło: GUS, opracowanie własne
W poszczególnych kategoriach sprzedaży detalicznej w cenach stałych mamy dość duże zróżnicowanie. Po dwóch miesiącach spadków w sprzedaży paliw, które spowodowane były wysoką bazą sprzed roku, wynikającą z relatywnie niskich cen paliw w analogicznym okresie 2023 roku, w listopadzie obserwujemy wzrost o 4,1% r/r. Na mocny plus była sprzedaż w obszarze pojazdów samochodowych i części (28,1% r/r) – od kilkunastu miesięcy ta kategoria rośnie w dwucyfrowym tempie. Wzrost odnotowujemy również dla farmaceutyków i kosmetyków (+7,2% r/r) oraz w kategorii pozostałe (14,8% r/r). Na lekki minus była sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (-0,2% r/r), co mimo wszystko jest najlepszym odczytem od marca’24. Spadła również sprzedaż dóbr z kategorii prasa (-1,6% r/r), tekstylia (-14,7% r/r) oraz meble, RTV i AGD (-2,3% r/r).
Źródło: GUS, opracowanie własne
W listopadzie sprzedaż detaliczna w cenach bieżących przed Internet spadła o 6% r/r (wobec wzrostu o 2,5% r/r w październiku). Udział sprzedaży detalicznej przez Internet w sprzedaży ogółem był największy w tym roku i wyniósł 10,7%, co mimo wszystko było wynikiem niższym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (11,7%). W grudniu, ze względu na świąteczne zakupy prezentowe, możemy spodziewać udziału sprzedaży detalicznej przez Internet na poziomie powyżej 12-miesięcznej średniej (8,8%).